WEKO3
アイテム
言語聴覚療法学専攻学生を対象とした「改訂版 臨床場面における会話能力評定尺度」について─信頼性と妥当性の検討─
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1832
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1832e9f84c17-2022-4a9d-a932-6ee79972d00a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 言語聴覚療法学専攻学生を対象とした「改訂版 臨床場面における会話能力評定尺度」について─信頼性と妥当性の検討─ | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Reliability and Validity of the Revised Assessment Scale for Clinical Conversation Skills of Speech-Language-Hearing Therapy Students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 会話能力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 評定尺度 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 言語聴覚士 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 言語聴覚療法学専攻学生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | conversational ability | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | rating scale | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | speech–language-hearing therapy | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | students studying to become speech–language-hearing therapists | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
後藤, 多可志
× 後藤, 多可志× 春原, 則子× 渕田, 隆史× GOTOH, Takashi× HARUHARA, Noriko× FUCHIDA, Takafumi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 《目的》本研究の目的は、言語聴覚療法学専攻学生を対象とした「改訂版臨床場面における会話能力評定尺度(以下、改訂版評定尺度)」を作成し、その信頼性と妥当性を検討することである。 《方法》3名の研究者が臨床場面における会話能力評定尺度(後藤ら,2014)の内容を再検討し、評価項目の削除と追加、尺度段階の変更を行った。その後、言語聴覚療法学を専攻する大学3年生93名を対象に、改訂版評定尺度を使用して、模擬患者との会話場面を教員2名で評価した。本研究では、改訂版評定尺度の評価者間信頼性と構成概念妥当性を検討した。 《結果》教員2名の改訂版評定尺度の総得点に関する級内相関係数は0.85であった。評定尺度についてカテゴリカル主成分分析を行った結果、「聞き手役割」、「非言語的行動」、「反応系」の3因子が抽出された。 《結論》改訂版評定尺度は、信頼性・妥当性ともに高く、言語聴覚療法を専攻する学生の会話能力を適切に評価することができると考えられた。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Objective:The objective of this study is to create a revised version of the Assessment Scale for Clinical Conversation Skills(hereinafter “revised assessment scale”)for students majoring in speech-language-hearing therapy and to examine its reliability and validity. Methods:Three researchers reviewed the content of the Assessment Scale for Clinical Conversation Skills(Gotoh et al., 2014); they deleted and added certain assessment items and revised the steps in the scale. Two faculty members then used this revised assessment scale to evaluate 93 third-year university students majoring in speech-language-hearing therapy as they conversed with simulated patients. In this study, we examined the interrater reliability and construct validity of the revised assessment scale. The interclass correlation coefficient related to the two instructors’ total scores for the revised assessment scale was revised assessment scale was 0.85. As categorical principal component analysis was conducted on the scores for each item on the assessment scale. Results:As a result, three inferences related to the “Roles of the listener,” “nonverbal behavior,” and “the decode” were drawn. Conclusions:The results suggest that the revised assessment scale created in this study is highly reliable and valid, and that it can appropriately evaluate the conversational skills of speech-language-hearing therapy students. |
|||||
書誌情報 |
目白大学健康科学研究 en : Mejiro Journal of Health Care Sciences 号 15, p. 67-72, 発行日 2022-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 目白大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-7047 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1232537X | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 目白大学 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |