ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 目白大学健康科学研究
  3. 第15号 (2022.3)

言語聴覚療法学専攻学生を対象とした「改訂版 臨床場面における会話能力評定尺度」について─信頼性と妥当性の検討─

https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1832
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1832
e9f84c17-2022-4a9d-a932-6ee79972d00a
名前 / ファイル ライセンス アクション
MJHCS_15_67.pdf MJHCS_15_67.pdf (1.7 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-04-18
タイトル
タイトル 言語聴覚療法学専攻学生を対象とした「改訂版 臨床場面における会話能力評定尺度」について─信頼性と妥当性の検討─
タイトル
タイトル Reliability and Validity of the Revised Assessment Scale for Clinical Conversation Skills of Speech-Language-Hearing Therapy Students
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 会話能力
キーワード
主題Scheme Other
主題 評定尺度
キーワード
主題Scheme Other
主題 言語聴覚士
キーワード
主題Scheme Other
主題 言語聴覚療法学専攻学生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 conversational ability
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 rating scale
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 speech–language-hearing therapy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 students studying to become speech–language-hearing therapists
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 後藤, 多可志

× 後藤, 多可志

WEKO 4502

後藤, 多可志

Search repository
春原, 則子

× 春原, 則子

WEKO 4503

春原, 則子

Search repository
渕田, 隆史

× 渕田, 隆史

WEKO 4504

渕田, 隆史

Search repository
GOTOH, Takashi

× GOTOH, Takashi

WEKO 4505

en GOTOH, Takashi

Search repository
HARUHARA, Noriko

× HARUHARA, Noriko

WEKO 4506

en HARUHARA, Noriko

Search repository
FUCHIDA, Takafumi

× FUCHIDA, Takafumi

WEKO 4507

en FUCHIDA, Takafumi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 《目的》本研究の目的は、言語聴覚療法学専攻学生を対象とした「改訂版臨床場面における会話能力評定尺度(以下、改訂版評定尺度)」を作成し、その信頼性と妥当性を検討することである。
《方法》3名の研究者が臨床場面における会話能力評定尺度(後藤ら,2014)の内容を再検討し、評価項目の削除と追加、尺度段階の変更を行った。その後、言語聴覚療法学を専攻する大学3年生93名を対象に、改訂版評定尺度を使用して、模擬患者との会話場面を教員2名で評価した。本研究では、改訂版評定尺度の評価者間信頼性と構成概念妥当性を検討した。
《結果》教員2名の改訂版評定尺度の総得点に関する級内相関係数は0.85であった。評定尺度についてカテゴリカル主成分分析を行った結果、「聞き手役割」、「非言語的行動」、「反応系」の3因子が抽出された。
《結論》改訂版評定尺度は、信頼性・妥当性ともに高く、言語聴覚療法を専攻する学生の会話能力を適切に評価することができると考えられた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Objective:The objective of this study is to create a revised version of the Assessment Scale for Clinical Conversation Skills(hereinafter “revised assessment scale”)for students majoring in speech-language-hearing therapy and to examine its reliability and validity.
Methods:Three researchers reviewed the content of the Assessment Scale for Clinical Conversation Skills(Gotoh et al., 2014); they deleted and added certain assessment items and revised the steps in the scale. Two faculty members then used this revised assessment scale to evaluate 93 third-year university students majoring in speech-language-hearing therapy as they conversed with simulated patients. In this study, we examined the interrater reliability and construct validity of the revised assessment scale. The interclass correlation coefficient related to the two instructors’ total scores for the revised assessment scale was revised assessment scale was 0.85. As categorical principal component analysis was conducted on the scores for each item on the assessment scale.
Results:As a result, three inferences related to the “Roles of the listener,” “nonverbal behavior,” and “the decode” were drawn.
Conclusions:The results suggest that the revised assessment scale created in this study is highly reliable and valid, and that it can appropriately evaluate the conversational skills of speech-language-hearing therapy students.
書誌情報 目白大学健康科学研究
en : Mejiro Journal of Health Care Sciences

号 15, p. 67-72, 発行日 2022-03-31
出版者
出版者 目白大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7047
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1232537X
権利
権利情報 目白大学
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 07:45:07.416072
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3