WEKO3
アイテム
クライエントのニーズに応じた支援 : スクールカウンセリング実践からの報告
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/90
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/902019eae7-bf90-4d53-8d3c-b06312b3dad7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-10-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | クライエントのニーズに応じた支援 : スクールカウンセリング実践からの報告 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Support tailor-made to the client's needs : A report based on school counseling practice | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スクールカウンセリング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ニーズ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 効果的支援 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | School counseling | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | needs | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | effective support | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12059174 | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P | |||||
著者 |
日高, 潤子
× 日高, 潤子× 尾崎, 啓子× Hidaka, Junko× Ozaki, Keiko |
|||||
著者所属(日) | ||||||
目白大学人間社会学部 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
埼玉大学教育学部附属教育実践総合センター | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Mejiro University, Fuculty of Human and Social Sciences | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Faculty of Education Saitama University Integrated Center for Clinical and Educational Practice | ||||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Original Article | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | スクールカウンセラーの職務内容は、学校コミュニティのニーズに応じて多岐にわたる。個人を対象とした「カウンセリング」はそのひとつであり、慎重に実施されるべきであると同時に、効果的であることも求められている。本研究は、スクールカウンセリングにおける「カウンセリング」が効果的であるために、何が重要であるかを検討することを目的とする。研究方法は、スクールカウンセラーとして学校内で行った4事例を対象とした事例研究法であり、クライエントのニーズをスクールカウンセラーがどのようにアセスメントし、それに応じたかという観点から考察を加えた。その結果、スクールカウンセリングにおいて効果的な「カウンセリング」を行うためには、スクールカウンセラーが潜在的なものも含めたクライエントのニーズをアセスメントできていること、自らの役割を限定せず、クライエントの多様なニーズに柔軟に応じられていること、クライエント個人のニーズを学校コミュニティのニーズの文脈の中で認識できていること、自らの活動の意図を学校コミュニティおよびクライエントのニーズとの関連において学校関係者に説明できることの重要性が示唆された。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This research aims to examine what is required for 'counseling' to be effective. The research was based on a case method, with four case studies of school counseling conducted within a school. The study was conducted from the perspective of how the school counselor assessed the needs of the client and whether or not he/she was able to meet these needs. The study found that it was necessary in order to conduct effective counseling, for the school counselor to be able to assess the client's needs (including subconsciousness), and to be able to meet those diverse needs in a flexible manner (without preconceptions or posing limits to his/her own role). The counselor must be able to not only understand the client's individual needs, but rather be able to put these into the context of the school situation. The importance of being able to explain how the school counselor's purpose relates to the school community's needs, in general, and the client's needs, in particular, to the school community has become obvious. | |||||
書誌情報 |
目白大学心理学研究 en : Mejiro journal of psychology 巻 (1), p. 31-39, 発行日 2005 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 7 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00004766123 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-7103 |