WEKO3
アイテム
教師主導型保育から遊びを中心とした保育への転換初期における保育者の遊び観に関する事例研究─子どもの「自己選択・自主運営」と「援助への葛藤」─
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/2000109
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/20001096968fd64-8346-4e7a-83d9-3ce00a020d67
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-16 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 教師主導型保育から遊びを中心とした保育への転換初期における保育者の遊び観に関する事例研究─子どもの「自己選択・自主運営」と「援助への葛藤」─ | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Case Study on Caregivers’ Views on Play in the Early Stages of the Curriculum Switch From Teacher-led Childcare to Play-centered Childcare | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 経験カリキュラム | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 遊び観 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 保育記録 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | SCAT分析 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 5歳児クラス | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Experiential Curriculum | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Play-centered Childcare | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Childcare Record | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | SCAT Analysis | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Classes of 5-year-olds | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
松永, 愛子
× 松永, 愛子
× MATSUNAGA, Aiko
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This paper clarifies caregivers’ “views on play” during the early stages of changing the curriculum in Kindergarten A, a kindergarten aiming to shift from a teacher-led childcare approach influenced by a systematic curriculum of academic learning to a play-centered method based on an experiential curriculum. For this, SCAT analysis was conducted of 33 days of childcare records that were made by class caregivers of 5-year-old. The results indicate that children considered “play” as the activities that they “self-selected and self-managed;” their “view of play” involved activities that require support while struggling not to interfere with “self-selection and self-management.” Second, the study was conducted together with interviews and field notes. Therefore, as a background for the “view of play,” given children’s regard for the “self-selection and self-management” of activities, a preschool management policy was found that supports developing children’s lives centered on outdoor play, which is more difficult for caregivers to understand than indoor play. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 目白大学総合科学研究 en : Mejiro Journal of Social and Natural Sciences 号 20, p. 43-61, 発行日 2024-03-31 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 目白大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1349-709X | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1205912X | |||||||||
権利 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
権利情報 | 目白大学 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |