WEKO3
アイテム
保護者評定による子どもの社会情動的スキルと社会的行動・いじめ加害行動との関連
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/2000078
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/2000078fee496b7-1079-49f4-b768-a52b7604c354
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-16 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 保護者評定による子どもの社会情動的スキルと社会的行動・いじめ加害行動との関連 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The association between children’s social and emotional skills, social behaviors and bullying-perpetrating behaviors rated by parents | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会情動的スキル | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 小学生 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 保護者評定 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会的行動 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | いじめ加害行動 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | social and emotional skills | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | elementary school | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | parent ratings | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | social behavior | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | bullying-perpetrating behaviors | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
杉本, 希映
× 杉本, 希映
× SUGIMOTO, Kie
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 近年,子どもの社会情動的スキル(Social and Emotional Skills:SES)を育成することの重要性に注目が集まっている。本研究では,SESが内在化・外在化行動,いじめ加害行動とどのように関連しているかを保護者評定により明らかにすることを目的とした。まず,保護者評定による子どものSESを測定する尺度の因子構造を確認した。その結果,5因子をさらに説明する上位因子からなら高次因子分析モデルが適当であると判断された。さらに,本尺度の信頼性の確認と子どもの性差と発達による差により妥当性検討を行った。そのSES尺度と,子どもの内在化・外在化問題といじめ加害行動との関連を明らかにした。これらの結果から,小学生においてSESをどのように育成していく必要があるのかを考察した。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | In recent years, the importance of developing children’s social and emotional skills (SES) has received increasing attention. This study clarifies how children’s SES are associated with their internalizing/externalizing behavior and bullying perpetration based on ratings given by their parents. First, we identified the factor structure of the measurement scale of children’s SES as rated by their parents. The results indicated that a higher-order factor analysis model would be suitable if the five factors were further explained by such factors. The reliability of this scale was also examined, as well as its validity according to differences in gender and developmental stage of the children. Finally, the relationship between the SES scale and children’s internalizing/externalizing problems, as well as bullying perpetration, was clarified. Based on these results, how the SES of elementary school students should be developed was examined. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 目白大学心理学研究 en : Mejiro Journal of Psychology 号 20, p. 25-40, 発行日 2024-03-31 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 目白大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1349-7103 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12059174 | |||||||||
権利 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
権利情報 | 目白大学 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |