ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 目白大学健康科学研究
  3. 第14号 (2021.3)

遠隔実習による健康障害を持つ子どもの理解を促進するための疑似体験プログラムの検討

https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1725
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1725
5ec8a751-ec85-4d1b-9051-c74446476c7b
名前 / ファイル ライセンス アクション
MJHCS_14_51.pdf MJHCS_14_51.pdf (995.4 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-04-16
タイトル
タイトル 遠隔実習による健康障害を持つ子どもの理解を促進するための疑似体験プログラムの検討
タイトル
タイトル Examination of a simulated experience program to promote understanding of children with health disorders through remote training
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 小児看護学実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 遠隔実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 疑似体験プログラム
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 子どもの理解
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Pediatric nursing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 remote training
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 simulated experience education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 understanding children with health disorders
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 難波, 奈保子

× 難波, 奈保子

WEKO 4260

難波, 奈保子

Search repository
三宅, 香織

× 三宅, 香織

WEKO 4261

三宅, 香織

Search repository
日野, さち恵

× 日野, さち恵

WEKO 4262

日野, さち恵

Search repository
糸井, 志津乃

× 糸井, 志津乃

WEKO 4263

糸井, 志津乃

Search repository
NAMBA, Naoko

× NAMBA, Naoko

WEKO 4264

en NAMBA, Naoko

Search repository
MIYAKE, Kaori

× MIYAKE, Kaori

WEKO 4265

en MIYAKE, Kaori

Search repository
HINO, Sachie

× HINO, Sachie

WEKO 4266

en HINO, Sachie

Search repository
ITOI, Shizuno

× ITOI, Shizuno

WEKO 4267

en ITOI, Shizuno

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 《目的》臨地実習の前段階の遠隔実習において、健康障害をもつ子どもを理解する学習の一つとして疑似体験プログラムを実施した。そのプログラム概要の報告と今後の課題を検討する。
《方法》オンライン(双方向型)による疑似体験プログラムでは、肺炎事例を取り上げ、プログラムに先立つ授業においてその看護計画を展開した。学生はその患児へのケア場面についての動画を視聴し、看護過程に基づいて肺炎患児ケアの実践を行った。ケアの実践体験では、患児と家族の状態を日々変化させて、学生の患者に対する関わり方に応じて患児あるいは家族の様々な反応を教員が示した。学生は、実践と振り返りを繰り返すことによって、患児ケアに対する、より深い理解につなげた。
《結果》このオンライン(双方向型)による疑似体験と先行文献にある体験プログラムとの違いは、教員が患児及び家族の反応を行うこと、数日間にわたって疑似体験を行い、患児の病状変化を示して回復過程を体験することであった。オンライン(双方向型)による疑似体験プログラムは、学生のコミュニケーショントレーニングと失敗から学ぶ機会となることが考えられた。
《結論》今後は、講義、演習、実習を連動させた教育プログラムの開発及び教育効果の検証が課題となった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Objective: In the remote training prior to a filed training, a simulated experience program was implemented as one of the learning methods for understanding children with health disorders. We report the outline of the program and consider future issues.
Method: The online simulation program featured a female pneumonia child, whose care plan had been made prior to the program. The students watched video depicting a nursing process of the patient a care scene for the patient, on the basis of which they practiced taking care of child patients with pneumonia on the basis of nursing process. In the simulation, the condition of the child and her family changed from day to day; the teacher showed the students various reactions of the child her family, depending on how much they were involved with the patient. The students gained a deeper understanding of care of child patients through repetitive practice and reflection.
Result: There was a difference between this online program and those in the previous literature: the teacher responded to the patient and his/her family, performed the simulated experience for several days, showed the change in the patient's condition, and also experienced the recovery process. The online simulated experience program was considered as a communication training for students and an opportunity to learn from mistakes.
Conclusion: In the near future, the development of educational programs linked to lectures, exercises, and practical training and the verification of educational effects would became major issues.
書誌情報 目白大学健康科学研究
en : Mejiro Journal of Health Care Sciences

号 14, p. 51-60, 発行日 2021-03-31
出版者
出版者 目白大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7047
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1232537X
権利
権利情報 目白大学
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 07:50:09.651352
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3