ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 目白大学心理学研究
  3. 第15号 (2019.3)

自閉症児とのプレイセラピーにおけるセラピストのかかわり方の変化をめぐって─セラピストの情緒の活用─

https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1536
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1536
008969f7-57c4-44d3-a0d1-51a38be06b22
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-07-31
タイトル
タイトル 自閉症児とのプレイセラピーにおけるセラピストのかかわり方の変化をめぐって─セラピストの情緒の活用─
タイトル
タイトル Changing approach of a therapist in play therapy with an autistic child using therapist’s emotion
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 自閉症
キーワード
主題Scheme Other
主題 関係性
キーワード
主題Scheme Other
主題 セラピストのかかわり方の変化
キーワード
主題Scheme Other
主題 セラピストの情緒
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Autism
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Relationship
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Changing approach
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 emotion of therapist
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 metadata only access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
著者 尹, 成秀

× 尹, 成秀

WEKO 3757

尹, 成秀

Search repository
YUN, Seongsu

× YUN, Seongsu

WEKO 3758

en YUN, Seongsu

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 自閉症児の困難に他者との双方的な関係性の形成が挙げられる。セラピーの中でセラピストが自閉症児と双方的な関係性を築いていくためには,セラピストのかかわり方を変化させていく必要がある。本研究では,セラピストがかかわり方を変化させていく際に自身の情緒を活用することが重要であることを,自閉症児Aとの事例の考察を通じて論じた。セラピストのA優先の受容的なかかわりには,Aの安心感や信頼感を育むだけでなく,Aから向けられる役割に巻き込まれる側面もあることが示された。セラピストは自身の情緒を頼りに,セラピー場面に私自身がいないということに気づき、見立てと方針を立て直し,かかわり方を変化させていった。そして,Aの求める役割に巻き込まれる中でセラピストの内に生じるネガティブな情緒は,Aがセラピーの外で体験する情緒である可能性が考えられた。セラピストが自らの情緒を用いて,自閉症児と関係性について理解を深め,かかわり方を変化させることで,双方的な関係性を築いていくことが可能であると考えられた。
※守秘義務の観点から、著者本人の希望により本文の電子データは非公開としています。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 One of the problems faced by an autistic child is difficulty in building mutual relationships with others. When a therapist attempts to build a mutual relationship with an autistic child, it is also necessary to constantly change the approach. This study examined the role of a therapist’s emotions when deciding to change the therapy approach. In this case study, play therapy was used with an autistic child. In the discussion, it was shown that the therapist has involved in the role that is being determined from the autistic children by receptor involvement. Therapist noticed that there are no myself in therapy scene, and changed the involvement, when relied on own emotions. The emotion exhibited by the therapist was considered as a clue to understand the emotions of autistic children. It has been suggested that an understanding of how therapists use their emotions can have an important bearing on the therapists’ decision to change the approach.
書誌情報 目白大学心理学研究
en : Mejiro Journal of Psychology

号 15, p. 65-76, 発行日 2019-03-31
出版者
出版者 目白大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-7103
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12059174
権利
権利情報 目白大学
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 07:52:48.662655
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3