ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 目白大学健康科学研究
  3. 第11号 (2018.3)

保健医療学部・看護学部1年生における心理学リテラシーの特性

https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1273
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1273
0f4c9800-3636-4242-b101-708467596b6b
名前 / ファイル ライセンス アクション
MJHCS_11_95.pdf MJHCS_11_95.pdf (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-12-14
タイトル
タイトル 保健医療学部・看護学部1年生における心理学リテラシーの特性
タイトル
タイトル Assessment of psychological literacy of undergraduate students before receiving formal psychological education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 心理学教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 心理学リテラシー
キーワード
主題Scheme Other
主題 基礎教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Psychology education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Psychological literacy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Elementary education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 時田, みどり

× 時田, みどり

WEKO 3073

時田, みどり

Search repository
金野, 達也

× 金野, 達也

WEKO 3074

金野, 達也

Search repository
野村, 健太

× 野村, 健太

WEKO 3075

野村, 健太

Search repository
奈良, 雅之

× 奈良, 雅之

WEKO 3076

奈良, 雅之

Search repository
TOKITA, Midori

× TOKITA, Midori

WEKO 3077

en TOKITA, Midori

Search repository
KANENO, Tatsuya

× KANENO, Tatsuya

WEKO 3078

en KANENO, Tatsuya

Search repository
NOMURA, Kenta

× NOMURA, Kenta

WEKO 3079

en NOMURA, Kenta

Search repository
NARA, Masayuki

× NARA, Masayuki

WEKO 3080

en NARA, Masayuki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 《目的》保健医療学部・看護学部を対象として、正規の心理学教育を受ける以前の心理学リテラシーの特性を検討し、心理学教育を効果的に行うための留意点を考察した。
《方法》初年度生を対象として、「心理学についての理解」「心理学のイメージ」「心理学を学ぶとできること」に関する質問項目と、「心理学の学習経験」及び「心理学が貢献できると思われること」についての自由記述で構成される質問紙調査を行った。
《結果》心理学のイメージとして、「非科学的」「文系的」「親近感」因子が抽出された。役立つこととして、「カウンセリング」「対人関係スキル」「他者理解」因子が抽出された。自由記述では、対人関係スキルにおける心理学への過度な期待が示唆された。
《考察》心理学について、実像とは大きく乖離した概念が形成されていることが示唆された。また、それらに基づいた心理学への期待が示された。既存の誤概念を考慮に入れた心理学教育プログラム構築の必要性が示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Objective: This research aimed to examine the psychological literacy of undergraduate students who major in health sciences and nursing.
Methods: We surveyed 303 undergraduate students using a questionnaire that tests their basic understanding of psychology, view of psychology, and expectation for psychology prior to their specialized education.
Results: We found that respondents (1) had a limited understanding of the objects and methods of psychological research, (2) had a biased view of psychology, undermining the scientific aspects of psychology, and (3) tended to overestimate the effectiveness of psychological solutions on interpersonal problems.
Conclusions: The results indicated that curriculum for the elemental psychological education should be reorganized and reformed at the university.
書誌情報 目白大学健康科学研究
en : Mejiro Journal of Health Care Sciences

号 11, p. 95-104, 発行日 2018-03-31
出版者
出版者 目白大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7047
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1232537X
権利
権利情報 目白大学
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 07:56:13.962236
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3