WEKO3
アイテム
中国語認知研究の成果を分析する
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/127
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/127ba6aef03-deaf-413e-afea-84539313ed29
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-10-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中国語認知研究の成果を分析する | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Analysis of Results of Cognitive Research on Chinese Language | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 形・音・義 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 音韻処理 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大脳優位半球 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | character pronunciation meaning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | phonological processing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cerebral equilibration | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12059174 | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P | |||||
著者 |
竹中, 佐英子
× 竹中, 佐英子× Takenaka, Saeko |
|||||
著者所属(日) | ||||||
目白大学外国語学部 | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Mejiro University, Faculty of Foreign Language Studies | ||||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 展望 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Review | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿は中国人研究者によって書かれた,中国語・漢字認知に関する論文,先行研究を総括し,その研究成果が中国語・漢字教育にどのような提言を与えているかを論じる。中国語・漢字認知研究は中国語教育に以下の3点を提言している。(1)漢字学習規則に関する研究結果は,漢字の意味理解において,字形の方が読み方よりも影響が大きいことを証明している。(2)いくつかの認知実験では,漢字認知において音韻処理は介在しないことが示されている。(3)中国人の認知方式は欧米人と異なっている。中国人には中国語や漢字を認知する際,大脳が均衡化する傾向が見られる。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This paper summarizes the data provided by a number of previous monographs of cognitive research on Chinese Language and Chinese characters written by Chinese scholars, and discusses what the research evidence can tell us about the teaching of Chinese Language and Chinese characters. The implications of the cognitive research on Chinese Language and Chinese characters are: (i) The results of regularity of learning Chinese characters suggests that characters affect more than pronunciation when people understand the meaning of Chinese characters. (ii) Some of the experiments results suggest that phonological processing of Chinese characters does not exist. (iii) The cognitive style of Chinese people is different from that of Europeans and Americans. They are likely to assume cerebral equilibration on cognition of Chinese Language and Chinese characters. | |||||
書誌情報 |
目白大学心理学研究 en : Mejiro journal of psychology 巻 (3), p. 169-180, 発行日 2007 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 17 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00004766160 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-7103 |