@article{oai:mejiro.repo.nii.ac.jp:00000127, author = {竹中, 佐英子 and Takenaka, Saeko}, journal = {目白大学心理学研究, Mejiro journal of psychology}, month = {}, note = {本稿は中国人研究者によって書かれた,中国語・漢字認知に関する論文,先行研究を総括し,その研究成果が中国語・漢字教育にどのような提言を与えているかを論じる。中国語・漢字認知研究は中国語教育に以下の3点を提言している。(1)漢字学習規則に関する研究結果は,漢字の意味理解において,字形の方が読み方よりも影響が大きいことを証明している。(2)いくつかの認知実験では,漢字認知において音韻処理は介在しないことが示されている。(3)中国人の認知方式は欧米人と異なっている。中国人には中国語や漢字を認知する際,大脳が均衡化する傾向が見られる。, This paper summarizes the data provided by a number of previous monographs of cognitive research on Chinese Language and Chinese characters written by Chinese scholars, and discusses what the research evidence can tell us about the teaching of Chinese Language and Chinese characters. The implications of the cognitive research on Chinese Language and Chinese characters are: (i) The results of regularity of learning Chinese characters suggests that characters affect more than pronunciation when people understand the meaning of Chinese characters. (ii) Some of the experiments results suggest that phonological processing of Chinese characters does not exist. (iii) The cognitive style of Chinese people is different from that of Europeans and Americans. They are likely to assume cerebral equilibration on cognition of Chinese Language and Chinese characters., 17, KJ00004766160, P, 展望, Review}, pages = {169--180}, title = {中国語認知研究の成果を分析する}, volume = {(3)}, year = {2007}, yomi = {タケナカ, サエコ} }