WEKO3
アイテム
中国文化のレシピ : 1935年の読経問題
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/290
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/29038aaaa73-0263-467e-a685-e232a29cf58b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-10-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中国文化のレシピ : 1935年の読経問題 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Recipes for Chinese Culture : On the Problem of Studying Confucian Classics in 1935 | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中国文化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 儒教 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 読経 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Chinese culture | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Confucianism | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Studying Confucian Classics | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1205912X | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P | |||||
著者 |
鐙屋, 一
× 鐙屋, 一× Abumiya, Hajime |
|||||
著者所属(日) | ||||||
外国語学部アジア語学科 | ||||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 社会科学 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Social Science | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In 1935, there was an intensification of the debate on whether or not to make students read the Confucian classics in school. Those who wanted to make reading of the classics compulsory argued that if this kind of study was not revived, there was a danger that Chinese cultural traditions would be lost to the Chinese people. This paper sets out to analyze opinions as recorded in the May 1935 special issue of the journal, "The Educational Review", on the revival of education aimed at reading the Confucian classics. They also clarify how reading of the classics should be implemented so as to enable Chinese traditions to be maintained, and what kind of canons should be combined in such a way that the product resulting from the education takes the form of splendid "Chinese". In this paper, I have set out my observations on "recipes" for producing that kind of Chinese culture. The "recipes" comprise judicious selections from the 13 Classics which constitute the important canons of Confucianism, and it was provoked by the ideological movement of the Koumingtang at that time. | |||||
書誌情報 |
目白大学総合科学研究 en : Mejiro journal of social and natural sciences 巻 (3), p. 1-11, 発行日 2007 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 4 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00004761485 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-709X |