ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 目白大学健康科学研究
  3. 第13号 (2020.3)

付属有床医療機関をもたない看護系大学におけるIPE(Inter Professional Education)の具体的教育方法に関する文献レビュー

https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1656
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1656
5798a9ce-2b9d-484a-828c-3b1cb81b6218
名前 / ファイル ライセンス アクション
MJHCS_13_13.pdf MJHCS_13_13.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-06-15
タイトル
タイトル 付属有床医療機関をもたない看護系大学におけるIPE(Inter Professional Education)の具体的教育方法に関する文献レビュー
タイトル
タイトル A review of specific methods of Interprofessional Education (IPE) in nursing universities without attached medical institutions
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 専門職連携
キーワード
主題Scheme Other
主題 IPE
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学部教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 professional collaboration
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Interprofessional Education (IPE)
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing education in university
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 undergraduate education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 上田, 佳余子

× 上田, 佳余子

WEKO 4040

上田, 佳余子

Search repository
UEDA, Kayoko

× UEDA, Kayoko

WEKO 4041

en UEDA, Kayoko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論文は、附属の有床医療機関をもたない看護系大学におけるIPEの具体的方法に関し、文献的考察を加えたレビュー論文である。
《目的》看護系学部教育の中でのIPEの実際と具体的教育内容と方法、効果・課題について概観し、考察することで今後の本学でのIPE教育への示唆を得ることを目的とした。
《方法》学術情報データベース 医学中央雑誌WebおよびCiNiiにて「専門職連携or IPE」「看護」「学部教育or大学」をキーワードとして検索した国内文献を対象とし、教育方法等を整理し考察した。
《結果》検索の結果11件の文献の発行年別年次推移、研究概要と研究方法を整理した。IPEの教育内容については教育方法により、「臨地実習型、演習型、体系的・積み重ね型」の教育方法に大別された。
《結論》低学年より体系的・段階的に教育を進める重要性は、先行研究と同様である。しかし、科目ごとに目標や内容が検討され、目的・目標・教育内容の一貫性が十分ではない現況も明らかになった。また、体系的カリキュラムを実施していない大学でも、現行科目での継続可能性と補強点を整理し、コアとなるIPEを充実させながら他科目も合わせたIPEの在り方を検討する必要があると考えられた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This is a review paper on the specific methods of Interprofessional Education (IPE) in nursing universities without attached medical institutions.
Purpose: This study aims to gain insight into future IPE teaching at Mejiro University by reviewing and considering methods, effects, and issues relating to IPE in undergraduate education.
Methods: Utilized academic information databases and Japanese medical journals by searching for keywords, such as “expert collaboration or IPE,” “nursing,” or “undergraduate education or university” on the Central Medical Journal Web and CiNii, and then sorted and considered the information.
Results: The search results of 11 publications by year of publication, research summary, and research methods were organized and roughly classified into the following educational methods: on-site training type, practice type, and systematic and stacked type. Specific educational contents are summarized in a table.
Conclusion: The importance of systematic and step-by-step education from lower grades is the same as in previous studies. However, objectives and contents were examined independently for each subject, and the present situation wherein consistency is often lacking also became apparent. Furthermore, universities that do not implement systematic curricula need to organize and reinforce certain points of current courses and consider incorporating IPE-based perspectives in other subjects and practical training, while enhancing the core of IPE.
書誌情報 目白大学健康科学研究
en : Mejiro Journal of Health Care Sciences

号 13, p. 13-23, 発行日 2020-03-31
出版者
出版者 目白大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7047
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1232537X
権利
権利情報 目白大学
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 07:51:28.806628
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3