WEKO3
アイテム
特別支援教育におけるスクールカウンセラーの役割 ─ A 県における実態調査から─
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1217
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/12171fa89140-7950-41b0-9ccb-9183252062ef
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-11-10 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 特別支援教育におけるスクールカウンセラーの役割 ─ A 県における実態調査から─ | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Roles of School Counselors in Special Needs Education ─Factually Investigating Prefecture A─ | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スクールカウンセラー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 特別支援教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 校内支援体制 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | School counselor | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Special needs education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | School support system | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
渡邉, はるか
× 渡邉, はるか× WATANABE, Haruka |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study examines the roles of school counselors in special needs education. A questionnaire survey was administered to 62 school counselors working in middle and high schools in prefecture A; then, an interview survey was conducted with nine of these counselors. The results of the surveys suggested that it was important for the counselors to provide not only counseling but also specific support in cases that required special educational needs . They took on a variety of roles such as giving specific advice through consultations, performing assessments by using intelligence tests or observing student behaviors, and offering direct support for troubled students. However, the results also suggested that adverse issues in the counselors' work environment and their positions within the school support system prevent them from adequately performing their functions. Future challenges to promoting the utilization of school counselors include clarifying their roles and creating an environment that allows them to fulfill these roles. | |||||
書誌情報 |
目白大学総合科学研究 en : Mejiro Journal of Social and Natural Sciences 号 13, p. 83-94, 発行日 2017-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 目白大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-709X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1205912X | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 目白大学 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |