WEKO3
アイテム
物体の運動理解に関する研究 : 慣性に関する誤概念(2)
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/102
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1024a8062b5-9b3f-430c-9af4-7c6c38122d27
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-10-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 物体の運動理解に関する研究 : 慣性に関する誤概念(2) | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A study on understanding of moving object : Misconcepts about inertia (2) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 素朴理論 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 慣性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 放物線 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 誤概念 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発達 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 領域固有 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | intuitive concept | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | power | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | inertia | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | development misconcept | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12059174 | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P | |||||
著者 |
西方, 毅
× 西方, 毅× 金, 宰完× Nishikata, Tsuyoshi× Kim, Jaewan |
|||||
著者所属(日) | ||||||
現代社会学科 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
地域文化研究所 | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Mejiro University, Faculty of Humanities | ||||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Institute for Areastudies, Researcher | ||||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Original Article | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 高校や大学で物理学の知識を学習したはずの青年たちが、物理現象について誤った理解や推論を行うことが知られている。それらの理解や推論の基になっている誤った信念や概念を、一般に誤概念と呼ぶが、この研究では、慣性についての放物線軌跡に関する誤概念を検討するために、次のような二つの課題を実施した。一つは、振り子運動をしている物体の糸が切れた後の落下軌跡を問うものであり、もう一つは、崖の端から前方へ飛び出した物体(たとえば、崖の端まで転がってきたボールなど)の落下軌跡を問うものである。発達的な変化を検討するために、小学生、中学生、大学生を被験者として質問紙による調査を行った。また、国際的な比較のために、中国の中学生、韓国の小学生にも同様な調査を行った。その結果、低年齢では放物線運動を自分の体験を通してイメージとしてとらえ回答しているらしいこと、大学生で慣性と重力が排他的に作用すると言う誤概念が存在すること、性差には一貫した傾向がなく、領域固有的であること、文化的な相違に関わらず誤概念の出現頻度には一定の割合があることなどが明らかになった。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | It is known that students who studies physics in a high school or an university make misjudge on the physical phenomena. The reason why they make mistakes is that they have misconcepts on physical principles. On this research to study misconcepts about parabolic trajectory we made two questions. One is on a motion of falling weight of pendulum after cut out from the string and the other is on a motion of a ball falling from an end of a cliff. To study on the developmental change 11 years old children, 14 years old and 20 years old students are examined. And to study international differences 15 years old Chinese students and 10 years old Korean children are also examined. Some interesting results are found. Children are assumed to judge the motion of falling objects with smooth curve image. Many university students are assumed to think that inertia and gravity work exclusively. Differences between male and female on the judge about the physical phenomena varied with the domain of questions. In spite of the cultural differences the proportion of the choices are very similar. | |||||
書誌情報 |
目白大学心理学研究 en : Mejiro journal of psychology 巻 (2), p. 13-23, 発行日 2006 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 5 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00004766135 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-7103 |