WEKO3
アイテム
知識構成型ジグソー法による協調学習の研究─日本史小単元「聖女・悪女の救済 日野富子を再検証」を事例として─
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1625
https://mejiro.repo.nii.ac.jp/records/1625385bc0cc-2e2d-4c17-944c-7b957305aa6c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-06-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 知識構成型ジグソー法による協調学習の研究─日本史小単元「聖女・悪女の救済 日野富子を再検証」を事例として─ | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study of Collaborative Learning by Knowledge Constructive Jigsaw Method─A Case of the Unite of Japanese History, “Re-verification of the Image of HINO Tomiko”─ | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 協調学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 知識構成型ジグソー法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日本史B | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 一次史料の活用法 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Collaborative Learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Knowledge Constructive Jigsaw Method | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese History B | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Use Method of Primary Historical Source Documents | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
田尻, 信壹
× 田尻, 信壹× TAJIRI, Shin-ich |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper analyzes the Collaborative Learning called “Knowledge Constructive Jigsaw Method (知識構成型ジグソー法)” which Tokyo University Consortium for Renovating Education of the Future (Tokyo University CoREF) developed and proposed. In this paper, in order to verify the effect of the lesson by Knowledge Constructive Jigsaw Method, I analyzed by inspecting a lesson of Japanese History B (日本史B) by Japanese history teacher, Mr. Watanabe at Urawa High School (Saitama-city) and recording by video. He had the lesson using Knowledge Constructive Jigsaw Method. In the lesson, He took up about HINO Tomiko (日野富子) who was the wife of Shogun, ASHIKAGA Yoshimasa (足利義政) and re-verified her image. His students attained “proactive, interactive, and deep learning (主体的・対話的で深い学び)” through close reading of primary historical source documents. As a result of this research, it has effective when the history lesson by Knowledge Constructive Jigsaw Method raised student’s historical thinking. | |||||
書誌情報 |
目白大学総合科学研究 en : Mejiro Journal of Social and Natural Sciences 号 16, p. 59-77, 発行日 2020-02-29 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 目白大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-709X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1205912X | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 目白大学 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |