@article{oai:mejiro.repo.nii.ac.jp:00001963, author = {大嶋, 玲未 and 廣川, 佳子 and OHSHIMA, Remi and HIROKAWA, Keiko}, issue = {19}, journal = {目白大学心理学研究, Mejiro Journal of Psychology}, month = {Mar}, note = {pdf, 自身の仕事に主体的に変更を加えるジョブ・クラフティングは,従業員が仕事の意味やアイデンティティを変化させ,働きがいや組織の成果を高めることと関連し,自律性が求められる現代において注目すべき概念である。先行研究では,積極的に問題に取り組む活動で説明されるアプローチ型のジョブ・クラフティング行動を促す支持的な文脈が確認されているが,そうした文脈を特徴づける組織の社会的要因とその構造は検討されていない。そこで本研究では,働きがいのある会社づくりを行い社会的にも高い評価を受け,支持的な組織環境と考えられる企業の協力を得て,組織の特徴を社会的要因とその構造の観点から記述することを目的とする。当該企業でジョブ・クラフティング得点が高い3部署の計12名(男性10名,女性2名)を対象に,部署単位でのグループインタビューを実施した。KJ法による統合の結果,当該企業のバリューと行動規範に基づいてジョブ・クラフティングすることで,同僚からポジティブな反応が得られ,持続的な実践を動機づけられやすくなっていることが示された。さらに同僚の望ましいジョブ・クラフティングは向社会的動機と結びつけて評価されやすく,会社が支持的な組織環境であるとの認識の強化に繋がり,ジョブ・クラフティングが促進される可能性が示された。, Job crafting, which represents active changes in one's own work, is a noteworthy concept in this age of autonomy. Supportive contexts that encourage approach crafting behaviors have been identified previously, but the social factors and structures of the organizations that characterize these contexts remain unclear. Therefore, the purpose of this study was to investigate relationships among social factors and structures of an organization with a supportive environment. Group interviews were conducted for 12 employees (10 males and 2 females)from three departments with high job crafting scores in the company. Results of KJ method integration showed that job crafting based on the company's values and code of conduct elicits positive reactions from co-workers and is more likely to motivate sustained practice. Furthermore, desirable job crafting by coworkers was more likely to be evaluated in conjunction with prosocial motives, leading to a stronger perception of the company as a supportive organizational environment and, possibly, facilitating job crafting.}, pages = {39--53}, title = {ジョブ・クラフティングを促進する組織の社会的要因とその構造:ベンチャー企業の一事例による質的検討}, year = {2023} }