@article{oai:mejiro.repo.nii.ac.jp:00001950, author = {渡邉, 光代 and 鈴木, 浩美 and WATANABE, Mitsuyo and SUZUKI, Hiromi}, issue = {16}, journal = {目白大学健康科学研究, Mejiro Journal of Health Care Sciences}, month = {Mar}, note = {pdf, 《目的》看護系大学の看護基礎教育で、ユニフォーム着用を含む身だしなみを、どのような視点で指導をしているのかを明らかにする。 《方法》日本看護系大学265校で学生のユニフォーム着用時の身だしなみの指導をしている看護学領域責任者265名を対象に質問紙調査を実施した。 《結果》回収率は、30.0%であり、所属大学種別は、私立大学が68.8%、公立大学法人が16.2%、国立大学法人が15.0%であった。指導領域は、82.5%が基礎看護学領域であった。身だしなみのチェックリストの使用は、全体の42.5%であり、教員の身だしなみの指導で重要視した項目は、外見的にも清潔感がある、安全への配慮がされている、機能的であるの順であった。 《結論》指導ポイント項目の「機能的である」とチェックリスト項目の「頭髪の髪色、頬に髪が触れない(サイド)、襟に髪がつく」の3項目に有意差がみられた(p<0.05)。これらは、教員が指導をする上で重要視している項目であることが示唆された。, Objective: To identify the perspectives that inform instruction on grooming and personal appearance, including uniforms, in basic nursing education at nursing colleges. Method: A questionnaire concerning the teaching of grooming, personal appearance, and donning of uniforms to students was sent to 265 supervisors of nursing instruction at 265 Japanese nursing colleges. Results: The survey response rate was 30.0%, with 68.8% of the responses coming from private universities, 16.2% from public universities, and 15.0% from national universities. In 82.5% of the surveys, a question about “area of instruction” drew a response of “basic nursing.” Overall, 42.5% of the institutions used a personal appearance checklist, and in teaching about grooming and personal appearance, instructors placed the greatest importance on outward cleanliness, safety considerations, and functionality, in that order. Conclusions: Significant differences (p<0.05) were observed between the instruction point “Functional” and the three checkpoints “Hair color,” “Hair not touching the cheeks (sides),” and “Hair on the collar.” Those observations suggest the importance that instructors place on those checkpoints in their teaching.}, pages = {67--77}, title = {看護学生の身だしなみ・ユニフォームの着用時における指導に関する調査}, year = {2023} }