@article{oai:mejiro.repo.nii.ac.jp:00001945, author = {廣瀬, 里穂 and 清田, 直樹 and HIROSE, Riho and SEIDA, Naoki}, issue = {16}, journal = {目白大学健康科学研究, Mejiro Journal of Health Care Sciences}, month = {Mar}, note = {pdf, 《目的》日本の作業療法教育方法におけるスコーピングレビューを実施し、作業療法養成校の教育研究の現状と今後の研究課題を検討した。 《方法》スコーピングレビューのガイドラインのPRISMA Extension for Scoping Reviewsに基づき実施し、2012年から2021年までに発表された文献を対象とした。 《結果》本研究により選定された文献数は15件であった。研究対象者は、4年制課程7件、3年制課程8件であった。研究デザインは、調査研究12件、観察研究1件、質的研究2件であった。教授法は、Bloomの分類の領域別に認知領域14件、精神運動領域5件、情意領域3件、その他4件に分類した。 《結論》日本における作業療法教育の現状や今後の課題として、作業療法教育研究のエビデンス構築や国際的な視点を含めた教育に関する更なる研究知見を探索する必要性が示唆された。, Objectives: To conduct a scoping review of occupational therapy education methods in Japan, and to examine the current status and future issues connected with education research at occupational therapy training schools and future research issues. Methods: The study was conducted based on the PRISMA Extension for Scoping Reviews guidelines for scoping reviews, and relevant literature published from 2012 to 2021. Results: After a search of the relevant literature, 15 articles were selected for the scoping review. The selected articles included seven 4-year and eight 3-year programs. The research designs included 12 survey studies, 1 observational study, and 2 qualitative studies. Using Bloom’s taxonomy, teaching methods were categorized into 14 cognitive domains, 5 psychomotor domains, 3 affective domains, and 4 other domains. Conclusions: This scoping review of occupational therapy education research in Japan and future issues suggest the need to build evidence for education research in occupational therapy and to seek further education research results, including international perspectives.}, pages = {17--25}, title = {作業療法養成校における教育方法の現状:スコーピングレビュー}, year = {2023} }