@article{oai:mejiro.repo.nii.ac.jp:00001827, author = {堀田, 涼子 and 今野, あかね and 平井, 佳代 and 吉田, 直美 and HOTTA, Ryoko and KONNO, Akane and HIRAI, Kayo and YOSHIDA, Naomi}, issue = {15}, journal = {目白大学健康科学研究, Mejiro Journal of Health Care Sciences}, month = {Mar}, note = {pdf, 《目的》老年看護学における看護学生の看護倫理教育に関する文献検討から、教育内容と教育効果の特徴を明らかにし、今後の課題を考察する。 《方法》医学中央雑誌web版Ver.5にて「老年看護」「教育」「倫理」をキーワードとして検索した国内文献を対象とし、教育内容と教育効果を分析した。 《結果》10件の文献の発行年次や研究概要と研究方法、教育目的や教材と方法、教育効果について分析した。その結果、1・2年次に高齢者を対象とした倫理に関する講義や演習を通して倫理観を涵養し、3・4年次の臨地実習を通して、高齢者の倫理的問題に気づくことができる能力の育成に繋がっている可能性が示された。 《結論》倫理的能力の育成に向け、看護基礎教育で修得した看護倫理に関する基礎的な知識をもとに、高齢者に特化した倫理的問題へと学習を積み重ねていくための4年間の連続した教育と、倫理的問題に取り組むための方略に関する教育の充実が必要であると考えられる。, Objectives:To clarify the characteristics of educational content and effectiveness as well as to discuss future issues through a literature review of nursing ethics education for gerontological nursing students. Methods:We identified relevant Japanese articles by conducting a literature search in the Ichushi Web database(version 5)using the keywords “gerontological nursing,” “education,” and “ethics” to analyze educational methods and other information. Results:Ten articles were identified and analyzed with respect to the publication year, study outline, study methods, educational contents and methods, and learning outcomes. The results showed that students may have developed a sense of ethics through lectures and exercises on ethics related to providing care for elderly patients during the first and second years of education and the ability to determine related ethical problems through clinical practicums during the third and fourth years of education. Conclusion:Based on the basic knowledge of nursing ethics acquired in nursing education, four years of continuous education should be provided to establish learning the ethical issues specific to the elderly patients and to enhance education on strategies that tackle ethical issues.}, pages = {21--32}, title = {老年看護学における看護学生の看護倫理教育に関する研究の動向}, year = {2022} }