@article{oai:mejiro.repo.nii.ac.jp:00001620, author = {須加, 美明 and 周, 瑋 and SUGA, Yoshiaki and SYUU, I}, issue = {16}, journal = {目白大学総合科学研究, Mejiro Journal of Social and Natural Sciences}, month = {Feb}, note = {pdf, Aim: The aim of this paper is to develop a work performance scale and explore the factors related to the improvement of work performance among care workers at nursing homes for the elderly. Method: A cross-sectional survey by questionnaire was conducted with a sample size of 1425. The response rate was 16% (n=228). Statistical analyses were conducted by exploratory and multiple-linear regression. Result: The work performance scale of care workers was designed based on two factors: Evidence base care, and Treatment for multi-difficulties. The developed scale was correlated with the following criteria: Nakahara’s work performance scale, self-evaluation of work performance, and job satisfaction. The scale had a good internal consistency of reliability (as=.832 and .873). When analyzing the factors affecting the work performance of care workers, experiential learning had a bigger influence than other factors. The experiential learning model was designed on four factors. Of these four factors reflective observation had the biggest influence. Conclusion: The results suggest that experiential learning is important for care workers in nursing homes for the elderly., 目的 本論の目的の第一は、介護職員の業務能力向上尺度を作成することであり、第二は、経験学習など介護職員の業務能力向上に関連する要因を明らかにすることである。 方法 東京都23区内の全ての特別養護老人ホーム285ヶ所を対象に、一施設あたり5 名の介護職員を選び、質問紙調査を行った。有効回答は228件、回収率16%であった。統計解析は、因子分析と重回帰分析を用いた。 結果 介護職員の業務能力向上尺度案の因子分析の結果、根拠に基づく介護、難しい利用者に対応する技能の2因子が抽出された。中原の業務能力向上の尺度、業務能力の自己評価、能力発揮の職務満足感を外的基準に関連を調べたところ、有意な相関を示し基準関連妥当性が確かめられた。2因子のグロンバックのαは、.832と.873で、一定の信頼性が認められた。介護職員の業務能力向上に関連する要因を調べたところ、経験学習の影響力は、業務経験年数、仕事での決定参加より、影響力が大きかった。経験学習の4つの下位尺度のなかでは、内省的観察の影響力が一番大きかった。 結論 根拠に基づく介護と難しい利用者に対応する技能を構成概念とした尺度の信頼性と妥当性がある程度確かめられた。経験学習の下位尺度の内省的観察が介護職員の業務能力向上に対し、経験年数よりも大きな影響力を持っていたので、介護での内省的なぞ実践の重要性が示唆されている。}, pages = {1--10}, title = {特別養護老人ホームで働く介護職員の業務能力向上に関連する要因}, year = {2020} }