@article{oai:mejiro.repo.nii.ac.jp:00001561, author = {小林, 幸治 and 館岡, 周平 and 金野, 達也 and 佐藤, 佐和子 and 時田, みどり and 會田, 玉美 and KOBAYASHI, Koji and TATEOKA, Shuhei and KANENO, Tatsuya and SATO, Sawako and TOKITA, Midori and AIDA, Tamami}, issue = {12}, journal = {目白大学健康科学研究, Mejiro Journal of Health Care Sciences}, month = {Mar}, note = {pdf, 《緒言》筆者らは臨床実習にクリニカル・クラークシップ(CCS)方式を導入してきたが、この方式での指導がより効果的となるために、学生自らが実習への参加の仕方、指導の受け方、チェックリストの使い方などを理解している必要がある。今回「実習指導をよくするために必要な評価」の一環として、学生に対してCCS方式臨床実習についての理解度に関するアンケート調査を実施した。 《目的》学生による自分のCCS理解度、学内教育で得たCCS方式についてのイメージを調査し、どの程度理解できていると捉えているかを把握する。それより学生がCCS方式について理解をより深める為の学内教育のあり方について示唆を得る。 《方法》レベル2(2年次)及びレベル3(3年次)臨床実習参加学生を対象に、選択式と記述式によるアンケートを身体領域、精神科領域の実習後セミナー時に各々実施した。分析は全て匿名で行った。 《結果》自分のCCS理解度はレベル2・3 で平均2.7~ 3.0(4段階)であり、レベル2 精神が最も低く、レベル3 身体が最も高かった。CCS学内イメージは「段階的指導方法」「多くの患者や疾患を経験する」「ケースを持たない」「レポートがない」「チェックを付けて評価」が共通し、その他に学年や領域での実習の特徴を捉えた内容も見られた。 《結論》今後、全国で診療参加型実習が標準となる、指導効果の向上や実習経験の充実のために、養成校教員・実習指導者の理解を深める事に加えて、学生自身に実習での学び方の理解を促す必要がある。今回の結果を踏まえて、臨床実習特論等での学内教育の方法をさらに整備・改善し、継続して学生の理解状況を評価していきたい。, Introduction: A Clinical Clerkship (CCS) in occupational therapy (OT) fieldwork was introduced in Mejiro University in 2005. To improve CCS instruction, students must first understand the learning process of CCS based fieldwork. As part of the “Evaluation necessary to improve practical instruction guidance,” we performed a questionnaire of CCS clinical practice comprehension in a sample population of OT students. Objective: This study aims to investigate student comprehension of CCS and images of CCS obtained by on-campus education. These results will provide future approaches to improve student understanding of CCS methods in university education. Method: We performed a questionnaire based on the selection and description formula for students participating in level 2 and 3 ( 2 nd and 3 rd year, respectively) fieldwork. All analyses were anonymous. Results: Average student comprehension level was 2.3–3.0 (out of 4 ) at levels 2 and 3. Level 2 psychiatric area was the lowest, and level 3 physical area was the highest. “Stepwise guidance method,” “experience many patients and diseases,” “have no case,” “no report,” and “evaluate with check” CCS images were common, among others. Conclusion: Because CCS based fieldwork will become the standard in OT and physical therapy education in Japan, it is necessary to encourage the students to understand the learning process. Further, student comprehension will inform the training of school teachers and practical instructors. Based on these results, we would like to improve the method of on-campus education and continue to evaluate student comprehension.}, pages = {35--41}, title = {作業療法学生におけるクリニカル・クラークシップ方式臨床実習の理解状況}, year = {2019} }