@article{oai:mejiro.repo.nii.ac.jp:00001560, author = {後藤, 多可志 and 小林, 彩佳 and 春原, 則子 and GOTOH, Takashi and KOBAYASHI, Ayaka and HARUHARA, Noriko}, issue = {12}, journal = {目白大学健康科学研究, Mejiro Journal of Health Care Sciences}, month = {Mar}, note = {pdf, 《目的》小児において、立方体透視図模写の遂行には構成能力と運筆能力が関与していることが明らかとなっている(後藤ら, 2016)。一方、立方体透視図を含めた立体の描画には、視覚認知が関与するという報告も散見されており、両者の関係は未だ明確ではない。本研究では、立方体透視図の呼称課題と模写課題を通して、立方体透視図模写の遂行と立体に対する視覚認知の関係について検討することを目的とした。 《方法》5 ~ 18歳の幼児、児童および生徒37名に対して、立方体透視図の呼称と模写を求めた。立方体透視図の呼称における回答を「平面的表現」と「立体的表現」に分類し、依光ら(2013)の方法にて採点した立方体透視図模写課題の得点と比較した。 《結果》8 歳から9 歳にかけて「立体的表現」の有意な上昇が認められた。また、「立体的表現」と立方体透視図模写課題の得点の間には、有意な正の相関が認められた。 《結論》:立方体透視図模写の遂行には、立体に対する視覚認知の発達も関与しているのではないかと考えられた。, OBJECTIVE: Both the constructional and stroke abilities are required for children to perform the cube copying test. In contrast, visual cognition is involved in drawing 3 -dimensional ( 3 D) objects, including the cube. However, the relationship between the two remains unclear. Hence, we investigated the relationship between the performance on the cube copying task and visual cognition of 3 D objects through the picture naming task and copying task. METHODS: A total of 37 children showing typical development from 5 to 18 years of age were asked to perform picture naming and copying task of perspective views of cube. The responses in the picture naming task were categorized into verbal expressions, indicating their understanding of the task either two-dimensionally (2 D) or 3 D and then compared with the scores in the cube copying task using the method of Yorimitsu et al. (2013). RESULTS: Our results suggested that the scores of the verbal expression, indicating understanding in 3 D, increased significantly for children in the age group of 8 to 9 years. In addition, a significant positive correlation was noted between the scores on verbal expression indicating understanding in 3 D and the scores on the cube copying test among all participants. CONCLUSION: The development of visual cognition of 3 D objects may be involved in performing the cube copying test.}, pages = {29--33}, title = {典型発達児群における立方体透視図模写と視覚認知の関係─立方体透視図の呼称課題による検討─}, year = {2019} }